fredag 1 juli 2011

Lägesrapport

God afton!

Att färdigställa modeller är inte min starka sida. Det som finns på byggbordet just nu är:
  • Fiesler storch 1/72 - Nästan klar, blev fel med dekalerna så dekalvätskan löste upp färgen (ska försöka fixas).
  • Kübelwagen 1/35 - I princip klar, lite chipping, vädring och packning som saknas, sen ska det byggas en liten platta till.
  • Strv 103B 1/35 - Här återstår målning, vädring och lite smådetaljer.
 Och varför inte börja på ett nytt projekt? Denna gången blev det en P-51B Mustang nyinköpt i Skottland (varför slösa pengar på souvenirer när det finns modeller?). Planet byggdes ihop under några intensiva byggtimmar hos Rickard i början av veckan. Mesta tiden gick åt att detaljera cockpiten, blev ganska nöjd med resultatet! Dock vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att få lite mer djup och liv i säkerhetsbältet, förslag någon?
Är det värt att investera i alclad eller är det för svårhanterat? Alternativet är Humbrol 11 med airbrushen.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Alla bilder är tagna i en studio av min flickvän (därför ser man alla misstag mycket tydligare än i verkligheten).
Tack för mig!

5 kommentarer:

  1. Otrolig snygg cockpit! Gillar skrapmärkena i golvet efter pilotens kängor skarpt!!! Angående bältena så kanske du kan torrborsta lite lätt på dem med någon mörkare färg? Vet inte om det fungerar men... du kan ju prova. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Bra sagt Mathias - instämmer i din kommentar!

    Har även sett inlägget på Sthlm´s forumet och kommentarerna angående bältena. Fotoets eller tejp för att få lite höjd/skugga hade gjort ett verkligare intryck.
    Fungerar det att lägga till bälten av fotoets ovanpå befintliga eller vad tror du!?

    SvaraRadera
  3. Jag har ju sett detta stiliga bygge i verkligheten och vet att det är ännu snyggare än vad bilderna visar. Men måste säga att jag gillar bilderna. Hälsa gärna det till Vanessa=) Har hon/ni tråkigt i sommar är ni väkomna ner till Ronneby och fota mina byggen;)
    Vad gäller målningen så tror jag på Citadell- alternativet nu så här i början.

    SvaraRadera
  4. Jag får nog hålla med övriga om att lite tamiyatejp i tunna remsor funkar utmärkt som bälten! Fotoets blir ju förstås ännu bättre, men tejp duger utmärkt.

    Cockpiten är, som alla säger, grymt snygg! Vad gäller valet av metallfärg är det alltid en svår avvägning. Själv har jag fastnat för Alclad. Det är inte speciellt svårt, det bara luktar så förjävligt.. :P
    Nackdelen, som i för sig gäller alla metallrena finishar, är att ytan under måste vara perfekt. Minsta lilla repa syns...

    Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till, tror det kommer bli hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  5. Tack!

    Bältet försökte jag torrborsta lite i lite olika nyanser, blev lite bättre. Får se hur det ser ut med glas runt, annars får jag slänga i en liten pilot. Vad gäller färgen kör jag på citadell, om det blir bra eller inte får vi snart se!

    /Folke

    SvaraRadera